måndag 16 mars 2009

Den unge Hattens lidanden.



-Vad gör du Hatten?, frågar jag och slår på kaffebryggaren. -Jag skriver en text, svara han utan att titta upp från pappret. Vi befinner oss i köket i vårt gemensamma hem. Det är förmiddag för oss vuxna och tidig morgon för er tonåringar. -Skriver du för hand?, frågar jag. -Mmm, svara han. -Men varför har du kritor? Är det inte svårt att använda färgkritor när man ska skriva?, undrar jag sådär trevligt försiktigt. -Det är inte kritor! Det är faktiskt specialpennor. Ekologiska och miljövänliga. Karma serru, fräser han som svar. -Men Hatten lilla! Nu ljuger du ju. Det är ju en teckning du ritar!, säger jag efter att ha böjt mig över hans block. Hatten håller käften och slänger argt sina kritor och block i golvet. -Jaja förlåt! Men jag kan ju inte rå för att du har skrivkramp, säger jag och häller upp mitt kaffe.

Inga kommentarer: