tisdag 9 september 2008

Ett genusperspektiv på livskvalitet



Vår verklighet är en verklig verklighet. Självklart så ser vägen till uppnådd livskvalitet, och livskvaliteten självt, olika ut för kvinnor och män. Man har även inom detta område börjat tillämpa ett så kallat: genusperspektiv för att tolka verkligheten.
Studier har visat att livskvalitet generellt är något som är lättare att uppnå som man. En tänkbar aspekt är att män i regel har det lättare att såväl delta, som att avancera, i de sociala-sfärerna vi kommer i kontakt med till vardags. De manliga egenskaperna som norm har med sin konstant dominerande position genererat ett utmärkt fundament för den unge vite mannen att utvecklas suveränt. Till skillnad mot kvinnan som tidigt får lära sig att leva i skuggan av detta maktens fundament, och tvingas därmed till en fördjupning i sina biologiskt passivare egenskaper.

Denna situation har medfört att mannen är van att leva en fri livsstil med få motgångar, vilket - som tidigare konstaterat - är det perfekta verktyget för att utvinna den vardagliga glädjen. Kvinnan få kämpa hårt för att få endast begränsade doser av denna, för män, självklara livsstil. Denna kvinnliga kamp går stundtals till överdrift, exempelvis finns det många kända fall där kvinnor har försökt ikläda sig en manlig sexualitet, med det självklara resultatet; hora.

Nya rön pekar på att hela synen på livskvalitet måste förändras och uppdelas i en manlig, respektive kvinnlig, livskvalitet. Vägen till livskvalitet bör således ses som två. En lerväg, med 30-hastighet, för kvinnor och en nyasfalterad autobahn för män.

OBS!! TÄVLING - Vinn ett par genusglasögon.

Att se ur ett genusperspektiv är inte lätt. Men varför inte göra det lättare?
Nu kan alltså DU vinna ett par snygga genusglasögon som gör det både lättare och snyggare att se livskvaliteten i just ditt kön.
Det enda du behöver göra är att skriva en kommentar där du anmäler ditt intresse, så kommer vi att utse en vinnare när vi känner för det.
Med tanke på att den här bloggens kommentar-aktivitet är relativt stilla så har DU med andra ord en helt kanoners chans att vinna genusglasögonen på bilden ovan.

5 kommentarer:

katrin sa...

Hej.

Mitt namn är Katrin och jag är 23 år gammal. Jag studerar just nu Folkhälsovetenskapliga programmet med inriktning på genus och hälsoekonomi på Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Jag skulle uppskatta ett par läckra genusglasögon att ha på mina genustentor och kanske även på krogen, då jag länge misstänkt att jag lider av synfel. Jag har inte fått detta bekräftat av en optiker men stundtals har jag ont i huvudet och ibland har jag även svårt att känna igen folk på långt håll.

Jag anmäler därmed intresse för av er ovan nämnda genusglasögon.

Anonym sa...

JAG! /Em

J sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Fuck off, Katrin.
Jag ska ha dom

Ward sa...

Jag brukar kalla glasögon för bågar. Så jag borde ju FAN ha dom asså...