fredag 9 maj 2008

Beating on a dead horse

Ledsen att jag inte varit mer uppmärksam, men i Budapest lyser inte Solen, och min dokumentär om HIV äter upp mycket av min tid. Dock skulle jag vilja belysa något som hände förra veckan när jag hade häcken full och missade det. Häcken full av kuk that is.

Shockbeskedet landade för ungefär en vecka sedan: poporkestern Hästpojken tänker inte anmäla bloggkollektivet Vända kappan efter vinden.
Hänger ni inte med riktigt?
Låt oss gå tillbaka i tiden lite.
Ni kanske minns. Kära men ack så föraktade läsare. Att jag, Bollen, skrev en satirisk turnéblogg som "Hästpojkens hangaround" i ett antal delar. Det var påhittat, fiktion, satir, fabriceringar. Rent trams och snusk. Nu har hästpojken själva reagerat på detta i sin egna blogg.
Och de är inte glada.

"Vidare har det kommit till vår kännedom att någon med enorma literära ambitioner och pretentioner utger sig för att vara Adam och skriver en alternativ turnéblogg. Det här är inget vi uppmuntrar. Bloggen har alltså inget med oss att göra. Eftersom vi är barmhärtiga tänker vi inte anmäla förövaren. Men ber denne att sluta upp med sina plumpa försök att göra dig lustig på vår bekostnad. Att parodiera oss är att sparka in öppna dörrar. Alltså lite för enkelt för att det ska vara roligt. Skämta om Kent istället. De är äldre och fetare än oss."

Hmmm... Let's break this down.

1. De tänker inte anmäla.
Säger ni det? Det var ju väldigt godhjärtat. Annars hade ni ju kunnat anmäla oss för utövande av yttrandefrihet. Ett högljutt brott det. Speciellt i en blogg som läses av vad, 100 pers?

2.
"Plumpa försök att göra dig lustig"
Att konstruera satir är inte det lättaste. Och plumpt må så vara, men faktum är att Hästpojkens bloggande/forumhängande indiekidfanskara av någon anledning trott att det jag skrivit är sant. Antingen är de helt körda i huvudet. Eller så bör kanske Hästpojken reflektera över varför det en skildring av hur de fingrar sig själva i röven uppleves som realistisk av deras lyssnare?

3. "Utger sig för at vara Adam"
Jaha. Om Hästpojkarna läst mina inlägg hade de inte hittat namnet "Adam" eller "Bolmeusdawg" eller vad fan han nu heter, någonstans.
Ur mitt perspektiv är vad jag fantiserat ihop fortfarande sant. I min värld existerar nämligen inga absoluta sanningar eller verkligheter. Bara olika upplevelser och de sätt man beskriver dem på.
Jag vet allt jag skrivit har jag upplevt. även om inte Hästpojken känner igen sig själva i det så finns det i mitt huvud och det kan ingen ta ifrån mig.
Kom tillbaka när ni har en passbild med en badboll på.

4. (och det här är min favorit) "för enkelt för att det ska vara roligt. Skämta om Kent istället. "

Hästpojken upplever sig alltså vara i underläge. Ett av Sveriges mesta popband med åratal av erfarenhet från livespelande. Något som för det mesta är otacksamt harvande. För at inte tala om musikkritk. men nu blir de alltså parodierade av en anonym blogg. En anonym blogg med 100 läsare, och de känner att de blir sparkade på uppifrån? Underhorses?

Men en sak har de rätt i. Vi har enorma litterära ambitioner och pretentioner.
Skämta om Kent liksom? Det skulle ju vara som att skämta om hovet, TV4. Pffft.

Nu hoppas jag att ni inte hunnit bli uttråkade att all den här texten, för det har nämligen jag blivit. Och jag gillar att vara de vinnande av två parter. Likt en torsk på Thailandssemester är det min förhoppning att finna en kort stunds lycka i att inte underkasta mig. Hästpojken är för lätta att parodiera.
Därför slutar vi här.


Dats how I roll.

//Bollen





8 kommentarer:

Ward sa...

Hästpojken - inte så wild 'n' crazy när det kommer till kritan

Anonym sa...

Ditt jävla svin

Anonym sa...

Är du också med i Hästpojken? Vad spelar du?

Andreas Nilsson sa...

Usch, är det hela 100 personer som läser denna blogg? Jag trodde det var författarna + mig själv, och jag brukar alltid ångra att jag gått in på bloggen. Jag blir så virrig i skallen efter ha läst era berättelser.

Anonym sa...

virrig bör man , annars dör man andreasn.

Bollen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bollen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bollen sa...

Igår var det 129 och idag 71. Populära sökord den senaste tiden:

Förde min hand
Strumbyxor
Livskvalitet
Komedin 1 Stig Larsson
Hårlösa fittor och kukar
Tvingade mig att svälja