tisdag 11 mars 2008

Försök till gästblogg: Stig Larsson


Av en slump så råkade jag, för typ en månad sedan, snubbla över författaren Stig Larssons adress. Ni vet han som bland annat skrev böckerna Autisterna och Nyår , samt manuset till hyllade Kaninmannen och guldbagge-vinnaren; Miraklet i Valby. En av Sveriges bästa författare. Hursomhelst så bestämde jag mig för att skriva ett brev till Stig. Jag ville skriva och fråga om han kunde tänka sig att gästblogga här på Vända kappan efter vinden. Nu kanske ni tycker att jag är helt dum i huvudet, Stig har ju typ gått under jorden och säger att han inte alls vill skriva nå mer. Nej jag är inte dum i huvudet, det handlar om att våga fråga. "Frågar man inget så blir det jävligt svårt att casha in någon livskvalitet " , som Bollen brukar säga.

Såhär såg i alla fall brevet ut som jag skickade till Stig per traditionell post:

Hej Stig Larsson!

Mitt namn är ****** och du känner inte mig.
Varför kommer jag då som en objuden gäst, i form av ett brev, och inkräktar i din privata sfär? Ja för det första så måste jag komma med den obligatoriska rosen man alltid ska ge till en författare när man skriver den ett brev. Jag läste nyligen, för första gången, din bok Autisterna och blev överkörd. "Man kan säga att den handlar om en man som upptäcker världen , som alla romaner typ" , var orden som lockade mig att läsa den. Jag har snubblat över ditt namn många gånger i mitt liv , kommer bland annat ihåg att min far hade Nyår i bokhyllan , men jag har tyvärr aldrig läst något du skrivit förrän nu. Började igår på Komedin 1 och har Nyår som ligger och väntar på mig , nu i min egna bokhylla då jag numera själv är en far.
Det i ditt sätt att skriva som förförde mig , nu kommer klyschorna , var igenkänningen. Dels rent tekniskt; kommatecken , ordval , meningslängd. Din teknik är en sådan jag själv alltid velat ha. Sen var det detta med handlingen. Jag kände att sökandet , efter vad jag väljer att kalla livskvalitet , är något som genomsyrade hela Autisterna och mig.

Så varför skriver jag och prisar en, och en halv, av dina romaner?
Jo jag tänkte faktiskt "göra en Martin" och fråga om du inte skulle vara intresserad av en comeback. Nu är det inte så att jag är med i Svenska författarkatalogen och vill att du ska skriva en roman, inspirerad från en resa runt om i Sverige. Nej jag vill helt enkelt fråga om du skulle vilja gästskriva ett litet stycke åt min blogg.
Nu är det ju 2008 och bloggar är ett fantastiskt uttjatat begrepp, så jag förstår om det smakar illa. Men jag fick en vision som sa att jag borde fråga dig Stig, om du skulle vela skriva något som kan vara allt från ett ord till hur lång som helst. Du får skriva under pseudonym , det gör jag själv , eller under ditt riktiga namn. Jag vill förtydliga att det bara handlar om ett inlägg en gång , så du inte tror att det är en livsuppgift jag frågar dig om.
Bloggen heter iaf - Vända kappan efter vinden - en blogg om livskvalitet.

http://vandakappaneftervinden.blogspot.com

Den är ungefär precis vad den heter , förutom att kappan inte har så mycket med saken att göra. Vi skriver oftast små anekdoter om ett sökande efter en livskvalitet , genom att bryta sociala regler och vända på vad som definieras som ont respektive gott.
Jag själv skriver under pseudonymen ; Gräddnos , också har jag två medskribenter i detta anonyma filosofiska internetkollektiv.
Ha det mer än väl Stig Larsson.

MVH / ******* , Göteborg 260208
*******@hotmail.com
073*******



Ok. Sen så gick det någon vecka också plötsligt en dag , närmare bestämt idag , så ringde ett 08 nr till min telefon.
"Hallå" , svarade jag. "Hej detta är Stig Larsson" , sa en man i andra änden av luren.

Stig: "Du skrev ett brev till mig och frågade om jag kunde skriva en text till din blogg"
Jag: "Ja precis!"
Stig: "Tyvär så kan jag inte det "
Jag: "Nej det var det jag trodde , du skriver väl inte längre?"
Stig: "Jag är lite rädd för det här med bloggar"
Jag: "Det ska man vara , uttjatat och så in åt helvete stort det har blivit"
Stig: "Ja.."
Jag: "Vad snällt av dig att ringa och ge svar så snabbt , jättetrevligt!"
Stig : "Ja , inga problem , ha det så bra"
Jag: "Detsamma , ha det jättebra!, tack igen för att du ringde!"

KLICK!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att han inte skrev , Nyår är en av mina absoluta favoriter och jag har länge hållt tummarna för en Larssonsk-Comeback. / T

Gräddnos sa...

Jag vet , men människor som hör av sig är vackra människor i mina ögon. Inget kan hålla på för evigt , bara Lost. Det där med att sluta på topp och aldrig titta tillbaka. Aldrig! , är bland det vackraste en människa kan göra (Och att höra av sig som sagt). T? är det Tommy som kommenterat längre ner? hoppas du inte känner dig träffad när ditt namn används i historier här på bloggen. Tommy är ju ändå ett jävligt kriminellt namn så...

pedram sa...

tänk att han ringde ändå. du borde ju ha spelat in samtalet och laddat upp det i alla fall. ljudblogg!